Sajtóközlemény

Így használjuk a SZÉP Kártyánkat

A SZÉP Kártya rendszere évek óta töretlen népszerűségnek örvend a munkáltatók és a munkavállalók körében. Folyamatosan ösztönzi, formálja a belföldi szálláspiacot, mivel nem csak egy általános készpénz helyettesítő eszközről, hanem egyben egy támogatási formáról is beszélünk a kedvező adózása, illetve a célzott felhasználhatósága miatt. Jelen kutatásunkban arra kerestük a választ, hogy pontosan hogyan is néz ki ez a formálás, mennyire térnek el egy SZÉP Kártyás szállásfoglalás jellemző paraméterei a nagy átlagtól.

SZÉP Kártya használatának aránya

A SZÉP Kártyás szállásfoglalások aránya egész évben egyenletesen 21% (a foglalásokat a tervezett érkezési dátum alapján, havi bontásban vizsgálva).

Ugyanakkor, ha a foglalásokat a leadásuk dátuma alapján elemezzük, azt látjuk, hogy az év első 5 hónapjában átlag feletti (25%-30%) a SZÉP Kártyás foglalások aránya, míg nyáron átlag alatti (15%), majd szeptembertől az egész éves átlag (21%) szintjén mozog.

Mennyit költenek?

Az elemzés azt mutatja, hogy a SZÉP Kártyás foglalások esetében az egy főre és egy éjszakára vetített átlagos szállásköltség 6.930 Ft, mely jelentősen (15%-kal) magasabb, mint a többi foglalás esetén kapott 6.050 Ft-os átlag.

Hány éjszakát foglalnak?

A leggyakoribbak a két éjszakás foglalások, mind a SZÉP Kártyás, mind az egyéb fizetési módot használó vendégek esetében, ugyanakkor az éjszakák száma szerinti bontás alapján a SZÉP Kártyás foglalások aránya nem egyenletes: 6 éjszaka esetén eléri a 27%-ot is, 3-4-5-6-7 éj esetén azonban végig a 21%-os átlag fölötti a SZÉP Kártyás foglalások aránya.

Mennyire terveznek előre?

A foglalás és az érkezés időpontja közötti hetek száma (előre foglalás) tekintetében a legtöbb foglalás az érkezéshez képest 1 héten belül kerül regisztrálásra, ezen túl pedig az alkalmazott fizetési módtól függetlenül folyamatosan csökken a volumen. Érdekes, hogy másfél hónapos előre foglalásokig átlag alatti a SZÉP Kártyát használók aránya (1 héten belül érkezés esetén pl. csak 15%), majd a másfél hónapos határnál megfordul a trend, fokozatosan egyre nagyobb lesz a SZÉP Kártyás foglalások aránya (pl. 5 hónapos előre foglalások esetén már 36%).

Hol szállnak meg?

A SZÉP Kártyás foglalások jelentős része (83%) az apartman, vendégház, panzió kategóriájú szálláshelyekre fut be. Érdekesség, hogy közel minden második hotelbe regisztrált foglalást SZÉP Kártyával fizetnek ki,
bár a hotelek összességében – a többi szállástípushoz képest – kisebb számban kapnak foglalásokat a SzállásKérés.hu rendszerében.

Hányan érkeznek

A gyerek nélküli foglalások esetén a vendégek átlagos létszáma 30%-kal alacsonyabb, ha a fizetés SZÉP Kártyával történik. A gyerekkel érkező vendégek tekintetében nem mutatkozik lényegi eltérés a felnőtt vendégek számában, ellenben a SZÉP Kártyás foglalások esetében a gyerekek létszáma 11%-kal alacsonyabb.

Összefoglalás

Az elemzett adatok alapján egy SZÉP Kártyával fizető vendég az összes többi szállásfoglalás átlagához képest jobban előretervez és előbb foglal szállást (jellemzően inkább a nyári szezonra), ott az átlagnál több napot tölt el, majd jelentősen többet fizet. Ugyanakkor a vendégek létszáma mind a gyerek nélküli, mind a családos utazások esetén alacsonyabb a SZÉP Kártyás foglalások esetében.

Mivel a SZÉP Kártya lényegében minden munkáltató, illetve munkavállaló számára elérhető, az előbb említett eltérések csak úgy magyarázhatóak, ha a SZÉP Kártya rendszere ténylegesen extra keresletet generál a belföldi szálláspiacon. Azaz, amellett, hogy a foglalások egy része biztosan megvalósulna SZÉP Kártya nélkül is, van egy olyan jól kimutatható csoport, amely új, önerőből utazni nem képes keresletet testesít meg – ezzel pedig lényegében a fent említett átlagtól való eltéréseket okozza.